Skinbooster

Trött och glåmig hud med ålderstecken är något som bekymrar många. Kanske upplever man att vanlig hudvård inte riktigt räcker till trots att man kämpar på med syror, återfuktning och ansiktsmasker.
Då är skinbooster en utmärkt behandling som långvarigt återfuktar huden samt återställer dess forna fyllighet, spänst och glow.

Vad är skinbooster?

I kroppens finns ämnet hyaluronsyra naturligt. Det är en sockerart vars uppgift är att binda fukt i huden och på så sätt bevara spänst och volym. Med åren minskar vår kroppsegna hyaluronsyra vilket gör att huden reagerar med att förlora elasticitet, bli slappare samt lättare få ålderstecken så som fina linjer och rynkor.

Vid en Skinboosterbehandling fyller man helt enkelt på med laboratorieframställd hyaluronsyra. Det gör man genom att injicera hyaluronsyra under huden. Där drar syran till sig fukt och stimulerar dessutom kollagenproduktionen vilket leder till en fylligare hud. Hos oss på Pro Clinique använder vi oss av två olika produkter vid skinboosterbehandlingar: RRS® Hyalift® 35 och RRS Hyalift 75 PROactive. Genom att erbjuda olika produkter kan vi enkelt anpassa behandlingen så att den ger optimalt resultat för varje individ.

Gör skinbooster ont?

En del upplever en lättare smärta när man lägger en skinbooster, men många tycker också att det inte alls känns speciellt mycket. Oroar man sig för smärta finns alltid möjlighet till bedövning.

Går det bara att göra skinbooster i ansiktet?

Det är ju inte bara ansiktshuden som kan bli glåmig och slapp med åren. Hos oss på Pro Clinique kan du därför även behandla områden som hals, dekolletage och händer med skinbooster.

Finns det några biverkningar kopplade till behandlingen?

Biverkningar som viss svullnad, ömhet, rodnad och blåmärken är relativt vanliga efter en behandling med skinbooster. Dessa försvinner oftast efter några dagar eller upp till en vecka. Efter injektioner finns alltid en viss infektionsrisk, men det är mycket ovanligt.

Vilka kontraindikationer för behandling med skinbooster finns det?

Om man lider av någon av dessa sjukdomar bör man konsultera sin läkare innan man överväger en behandling med skinbooster: Diabetes, autoimmuna sjukdomar, sjukdomar som påverkar kollagenet, herpes- och hudinfektion, eller tidigare tumörer i huden. Gravida och ammande personer bör avstå behandling. Detsamma gäller för personer som behandlas med blodförtunnande medel som till exempel Waran. Överkänslighet mot Lidocain (bedövningsmedel) kan göra att man måste använda preparat utan detta.

Bör man tänka på något speciellt efter behandlingen?

Man bör helt undvika att använda tobak under de första 24 timmarna efter behandlingen. Det är också bra om man kan undvika att sminka sig dessa timmar. Man bör inte heller vistas i solljus eller bada bastu förrän fyra dagar passerat. Var även noga med att skydda huden med en bra solskyddsfaktor även fortsättningsvis.

När kan man se resultatet?

Redan efter en behandling kan man börja se positiva förändringar på huden, men för att få ett riktigt bra resultat rekommenderas att man genomgår en kur på tre behandlingar.

Mellan varje behandling bör man vänta i två till fyra veckor. Efter kuren kommer man att se en signifikant förbättring av hudens kvalitet.

För att underhålla resultatet räcker det sedan med att man gör en behandling per år.